ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΝΕΑ


Διαβάστε χρήσιμες συμβουλές από την παιδίατρο Πελεκούδα Ελένη. Κάθε νέος γονέας έρχεται αντιμέτωπος με έναν καινούργιο κόσμο, που καλείται να ανακαλύψει. ​Η γιατρός παραθέτει μερικές απαντήσεις σε κάποιες από τις νέες σας απορίες.

Νεογέννητο 

Ερώτηση:
Μόλις αποκτήσαμε το πρώτο μας μωράκι. Πού πρέπει να το κοιμίσω και γιατί;

Δεν υπάρχει ιδανικός τόπος για να κοιμηθεί ένα μωρό. Αυτό που έχει σημασία είναι η θέση, και η σωστή είναι η ύπτια. Να έχουμε πάντα στο νου μας τη θέση ‘’feet to foot”, δηλαδή τα πόδια να ακουμπούν στη βάση του κρεβατιού, ώστε το παιδί να μην γλιστρά κάτω από τα σκεπάσματα.

Ερώτηση:
Το μωρό μας είναι 15 ημερών και πρέπει να ταξιδέψει. Μπορώ να χρησιμοποιήσω το καθισματάκι αυτοκινήτου;

Το καθισματάκι πρέπει να χρησιμοποιείται για όλες τις μετακινήσεις του μωρού, από τη στιγμή που βγαίνει από το μαιευτήριο. Η χρήση ζώνης στο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη σε όλες τις ηλικίες. Σε καμία περίπτωση δεν ταξιδεύουμε με ένα μωρό στην αγκαλιά των συνοδών ή στο μπροστινό κάθισμα.

Ερώτηση:
Το νεογέννητο μωρό μας είναι υπερβολικά ήσυχο. Θα λέγαμε πως τρώει και κοιμάται. Είναι φυσιολογικό;

Η συνολική διάρκεια του ύπνου για ένα νεογέννητο, εφόσον δεν συντρέχουν άλλοι λόγοι, μπορεί να ποικίλλει από 9 έως 19 ώρες το 24ωρο. Μετά την 8η εβδομάδα ζωής, εκκρίνεται από τον εγκέφαλο του ανθρώπου η μελατονίνη και δημιουργείται το λεγόμενο βιολογικό ρολόι.

Οδηγός επιβίωσης για τον πρώτο καιρό μετά τον τοκετό 

  • ​Κάντε τη φροντίδα του μωρού σας πρωταρχικό σας μέλημα και αφήστε τα υπόλοιπα σε δεύτερη μοίρα.
  • Ζητήστε βοήθεια από το σύντροφό σας, τη μητέρα σας ή τη φίλη σας. Άτομα που είχαν πρόσφατα την εμπειρία ενός μωρού μπορούν να σας φανούν περισσότερο χρήσιμα. Ο παιδίατρός σας, επίσης, με τις συμβουλές του θα σας βοηθήσει να θέσετε τις σωστές προτεραιότητες.
  • Δεχθείτε τη βοήθεια που σας προσφέρουν οι οικείοι σας: βοήθεια στο μαγείρεμα, στο πλύσιμο, στα ψώνια, ακόμη και να βγάλουν το μωρό μια βόλτα.
  • Κοιμηθείτε, όποτε το πρόγραμμα του μωρού σας σάς το επιτρέπει.
  • Ακολουθήστε τεχνικές χαλάρωσης.
  • Έχετε πάντα μικρά υγιεινά σνακ στο ψυγείο σας (φρούτα, γάλα, ψωμί ολικής άλεσης), ώστε να παίρνετε ενέργεια, χωρίς να χρειάζεται να μαγειρεύετε συνεχώς.
  • Συναντηθείτε με φίλους σε ώρες που βολεύει εσάς και το μωρό σας.
  • Πάντα να θυμάστε πως ο πρώτος καιρός είναι για όλους δύσκολος. Όμως σίγουρα τα πράγματα θα πάνε καλύτερα!!!

Ερώτηση:

Το μωρό μου είναι 20 ημερών και θηλάζει αποκλειστικά. Έχει άριστη ανάπτυξη σωματική και ψυχοκινητική, αλλά θηλάζει πολύ συχνά. Είναι φυσιολογικό ή πρέπει να δώσω συμπλήρωμα;

Βεβαίως και δεν πρέπει να δώσετε συμπλήρωμα. Το γεγονός ότι το μωρό μεγαλώνει φυσιολογικά είναι η καλύτερη απόδειξη πως ο θηλασμός είναι αποτελεσματικός. Το διάστημα από την αρχή του ενός θηλασμού μέχρι την αρχή του επόμενου μπορεί να είναι μόλις 2 ώρες! Ας μην ξεχνάμε, επίσης, πως ο θηλασμός είναι προσφορά και ζήτηση. Όσο περισσότερο μπαίνει το παιδί στο στήθος, τόσο μεγαλύτερη παραγωγή γάλακτος υπάρχει.

Θηλασμός 

Πλεονεκτήματα θηλασμού για το μωρό
  • Το μητρικό γάλα είναι η μόνη τροφή σχεδιασμένη από τη φύση για το μωρό σας. Περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά και στη σωστή μορφή, για να απορροφηθούν και να χρησιμοποιηθούν κατάλληλα. Η σύστασή του αλλάζει καθώς το μωρό σας μεγαλώνει, ώστε να ικανοποιεί τις ανάγκες του.
  • Το μητρικό γάλα περιέχει αυξητικούς παράγοντες και ορμόνες, για την καλύτερη ανάπτυξη του βρέφους.
  • Ενισχύει την άμυνα του νεογέννητου μικρού σας, διότι με το θηλασμό τα αντισώματα της μητέρας περνούν στο παιδί και το προστατεύουν από τις λοιμώξεις.
  • Η προστασία από ιώσεις και λοιμώξεις του αναπνευστικού, συνηθισμένα φαινόμενα ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες, συνεχίζεται για όσο διάστημα διαρκεί ο θηλασμός.
  • Ο θηλασμός προλαμβάνει κολικούς ή δυσκοιλιότητα.
  • Μωρά που θηλάζουν αναπτύσσουν λιγότερες αλλεργίες, όπως έκζεμα.
  • Ο θηλασμός μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη σε παιδιά που έχουν προδιάθεση.
  • Ο θηλασμός βοηθά στην καλύτερη υγεία των δοντιών.
  • Μωρά που θηλάζουν έχουν λιγότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκα στην παιδική ηλικία.

Πλεονεκτήματα θηλασμού για τη μητέρα
  • Ο θηλασμός μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου σε νεαρή ηλικία.
  • Ο θηλασμός βοηθά το σώμα σας να επανέλθει στην πρότερη κατάσταση πιο γρήγορα, τη μήτρα να συσπαστεί στο αρχικό μέγεθός της και να χάσετε τα περιττά κιλά της εγκυμοσύνης.
  • Κάνει εύκολο και πρακτικό το τάισμα του μωρού, ιδιαίτερα μέσα στη νύχτα.
  • Δεν χρειάζεται να αποστειρώνετε μπουκάλια και να προετοιμάζετε τα γεύματα, ενώ το μωρό σας κλαίει γοερά από την πείνα.

Μικρά μυστικά για επιτυχή θηλασμό
  • Τρώτε όποτε νιώθετε πεινασμένη, αλλά διαλέξτε υγιεινά σνακ.
  • Συνήθως, κατά τη διάρκεια του θηλασμού νιώθετε δίψα. Έχετε μαζί σας νερό ή άλλο ρόφημα χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, πριν αρχίσετε το θηλασμό.
  • Όσο θηλάζετε, θα πρέπει να ακολουθείτε μια καλά ισορροπημένη δίαιτα. Είναι μύθος πως η θηλάζουσα μητέρα δεν πρέπει εξ ορισμού να καταναλώνει πράσινα λαχανικά ή όσπρια. Μειώστε δραστικά τις ποσότητες μαύρου τσαγιού, καφέ, αναψυκτικών τύπου cola και το αλκοόλ, διότι οι ουσίες αυτές σε υπερβολή μπορεί να διαταράξουν τον ύπνο, τη σίτιση και την πέψη του μωρού.
  • Προσπαθείτε να μην αφαιρείτε τροφές από τη διατροφή σας, εκτός αν έχετε παρατηρήσει πως κάτι ενοχλεί το μωρό σας. Μιλήστε στον παιδίατρό σας γι’  αυτό, ίσως χρειαστεί να πάρετε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής.
  • Μειώστε δραστικά το αλκοόλ. Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ πριν από το θηλασμό.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας δυνατού καφέ ή τσαγιού, για όσο χρόνο θηλάζετε.

Προβλήματα συμπεριφοράς στην παιδική ηλικία

Ερώτηση:
Ο μικρός μου, ηλικίας 2 χρονών, άρχισε να παρουσιάζει περίεργη συμπεριφορά. Ζητάει επίμονα πράγματα, κι όταν δεν του κάνουμε το χατίρι, αρχίζει να κλαίει και να κρατά την αναπνοή του μέχρι που μελανιάζει! Με φοβίζει πολύ αυτό και δεν ξέρω πώς να το αντιμετωπίσω.

Το να είσαι γονιός δυστυχώς είναι από τις πιο δύσκολες δουλειές. Κανείς δεν μας εκπαιδεύει για το πώς θα γίνουμε μια καλή μαμά ή ένας καλός μπαμπάς. Στην πράξη προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε, συνήθως ακολουθώντας ό,τι έκαναν και οι γονείς μας με μας. Η καθημερινότητα έχει τις καλές στιγμές της, αλλά και τις ‘’κακές’’. Είναι εκείνες οι στιγμές, που η συμπεριφορά του παιδιού σας σάς κάνει ‘’να βγαίνετε από τα ρούχα σας’’.

Οδηγός Επιβίωσης:
  • Δίνουμε πάντα στο παιδί σαφείς, κατανοητές και απλές οδηγίες για το τι ζητάμε να κάνει.
  • Μη μαθαίνετε στα παιδιά να περιμένουν πάντα ένα δώρο, για να σταματήσουν να κάνουν ζαβολιές.
  • Μη γελάτε με τις ζαβολιές τους. Μπορεί πολλές φορές να είναι χαριτωμένα, αλλά με τον τρόπο αυτό δίνουμε το λάθος μήνυμα.
  • Αν αισθάνεστε εξουθενωμένοι, ζητήστε από κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας ή φίλο να μείνει με το παιδί για λίγη ώρα. Όταν ξεκουραστείτε, θα είναι πιο εύκολο για σας να αντιμετωπίσετε τις δύσκολες συμπεριφορές με ψυχραιμία.
  • Αν βλέπουμε πως μια κρίση υστερίας πλησιάζει, το αγνοούμε. Τι σημαίνει αυτό; Δεν μιλάμε στο παιδί καθόλου, μέχρι να ηρεμήσει. Δεν το κοιτάζουμε και δεν του χαμογελάμε. Δεν αφήνουμε το παιδί να μας κλωτσάει ή να μας χτυπάει. Αν κάτι τέτοιο γίνει, φεύγουμε από το δωμάτιο. ¨Ένα παιδί μπορεί να φωνάζει και να κλαίει για ώρα, να κλωτσάει και να χτυπάει τα πόδια του στο πάτωμα, να πετάει αντικείμενα, να κρατά την αναπνοή του, να χτυπά το κεφάλι του στο πάτωμα ή να κυλιέται στο πάτωμα.
  • Το καλύτερο, βέβαια, είναι να προλαμβάνουμε τέτοιες συμπεριφορές. Αυτό επιτυγχάνεται με το να τραβήξουμε την προσοχή του παιδιού σε κάτι τελείως ανώδυνο. Από την άλλη, δεν ξεχνάμε να επιβραβεύουμε τη σωστή συμπεριφορά. Όταν το παιδί μάθει πως θα τραβήξει την προσοχή μας με την καλή του συμπεριφορά, είναι σίγουρο πως θα θελήσει να την επαναλάβει!!!

Προβλήματα  ύπνου

Ερώτηση:
Η κορούλα μας, 10 μηνών, ενώ φαινόταν να έχει μια σταθερή ρουτίνα στον ύπνο της, άρχισε τελευταία να ξυπνά μέσα στη νύχτα. Ζητάει αγκαλιές, γάλα,  ενώ πολλές φορές καταλήγει στον κρεβάτι μας, μια που τίποτα άλλο δεν φαίνεται να την ηρεμεί. Είναι φυσιολογικό και τι πρέπει να κάνω;

Το να αναπτύξει ένα παιδί σωστές συνήθειες ύπνου είναι προϊόν εκπαίδευσης, όπως συμβαίνει με όλες τις συμπεριφορές των παιδιών. Το παιδί μπορεί να μάθει, με τη βοήθεια του γονιού και του παιδίατρου, τη ρουτίνα που ταιριάζει σ’ αυτό και την οικογένεια και θα το οδηγήσει σ’ έναν ήρεμο ύπνο. Η προσπάθεια δεν είναι πάντα εύκολη, αλλά όταν υπάρχει υπομονή και επιμονή, θα έχει σίγουρα αποτέλεσμα.

Μικρά μυστικά:
  • Προσπαθείτε να μην αφήνετε το μωρό σας να κοιμηθεί κατά τη διάρκεια του βραδινού γεύματος.
  • Αποφύγετε το ‘’κοίμισμα’’ στην αγκαλιά.
  • Βρείτε την ρουτίνα ύπνου που σας ταιριάζει (μπάνιο, βάζω πυτζάμες, πίνω γάλα, διαβάζω ιστορία ή νανουρίζω) και ακολουθήστε την ευλαβικά.
  • Μην αφήνετε το μεσημεριανό ύπνο να υπερβεί τις 3.30μ.μ., διότι θα δυσκολευτείτε να βάλετε το παιδί για ύπνο νωρίς το βράδυ.
  • Βάλτε το παιδί στο κρεβάτι του, ενώ ακόμα είναι ξύπνιο.
  • Προσπαθήστε να μη δίνετε στο παιδί ροφήματα κατά τη διάρκεια της νύχτας (ιδίως μετά την ηλικία των 6 μηνών).
  • Αποφύγετε να παίρνετε το παιδί στο κρεβάτι σας, για να κοιμηθεί.
  • Ζητήστε βοήθεια από τον παιδίατρό σας, διότι κάθε περίπτωση έχει και τις ιδιαιτερότητές της.

Διατροφή

Ερώτηση:
Ο γιος μου είναι 20 μηνών και αρνείται τις περισσότερες φορές να φάει μεσημεριανό. Τρώει μόνο 2-3 κουταλιές και μετά μου δείχνει με έντονο τρόπο πως δεν θέλει να συνεχίσει. Τι μπορώ να κάνω; Νομίζω πως δεν παίρνει τα απαραίτητα συστατικά για την ανάπτυξή του.

Προβλήματα σίτισης παρουσιάζονται σε όλες τις ηλικίες και η αντιμετώπισή τους είναι πολλές φορές πρόκληση. Παρακάτω παραθέτω μικρές συμβουλές, που η πείρα έδειξε πως βοηθούν να ξεπεραστεί το πρόβλημα.

  • Δίνετε στο παιδί το ίδιο φαγητό που μαγειρεύετε για την υπόλοιπη οικογένεια και καθίστε όλοι μαζί στο τραπέζι, αν γίνεται.
  • Βάλτε στο πιάτο του μικρή ποσότητα φαγητού και επιβραβεύστε το, όταν τρώει έστω και λίγο.
  • Όταν το παιδί αρνείται την τροφή, μην προσπαθείτε με το ζόρι να το ταΐσετε. Απλώς απομακρύνετε το πιάτο από μπροστά του, χωρίς σχόλια.
  • Προγραμματίστε τα γεύματα σε ώρες που το παιδί δεν είναι υπερβολικά κουρασμένο ή πεινασμένο.
  • Ελαττώστε δραστικά τα σνακ ανάμεσα στα κύρια γεύματα.
  • Πολλές φορές, το παιδί προσπαθεί με την άρνησή του να σας εκνευρίσει και να στρέψει την προσοχή σας πάνω του. Μείνετε ήρεμη. Τρώγοντας κι εσείς την ίδια ώρα με το παιδί και το ίδιο φαγητό, θα το βοηθήσει να αναπτύξει ένα καλό πρόγραμμα στο φαγητό του.
  • Μην υπόσχεστε γλυκά στο τέλος του φαγητού, για να το δελεάσετε. Για το παιδί αυτό σημαίνει ‘’Σου δίνω κάτι νόστιμο, αφού έχεις φάει αυτά τα απαίσια λαχανικά’’! Γενικά, μην δίνετε τροφή ως επιβράβευση. Υποσχεθείτε του μια βόλτα στο πάρκο, ή παίξτε μαζί του ένα παιχνίδι που του αρέσει.
  • Αν το παιδί πίνει μεγάλες ποσότητες υγρών (γάλα, χυμό) ανάμεσα στα γεύματα, προσπαθείτε να τα ελαττώσετε. Έχετε υπ’ όψιν σας πως πολλές φορές τα παιδιά λένε πως διψούν, ενώ στην πραγματικότητα πεινούν.
  • Κάντε την ώρα του φαγητού ευχάριστη. Μιλήστε στο παιδί για κάτι ενδιαφέρον και όχι γι’ αυτό καθ’ αυτό το φαγητό.
  • Μην ανησυχείτε για τις ποσότητες του φαγητού που τρώει ένα παιδί, εφόσον ο παιδίατρός σας θεωρεί πως το παιδί αναπτύσσεται φυσιολογικά. Είναι καλύτερο ένα παιδί να τρώει έστω και λίγο από όλες τις ομάδες τροφών, παρά μεγάλες ποσότητες συγκεκριμένων μόνο τροφών.
  • Κάποια παιδιά τρώνε αργά. Δώστε τους χρόνο και υπομονή.
  • Επιστρατεύστε κάποιον μεγάλο ή ένα συνομήλικο παιδί, με τους οποίους ξέρετε ότι το παιδί σας τρώει καλύτερα. Μπορεί να μην γίνεται καθημερινά, αλλά θα σας βοηθήσει να διακόψετε προσωρινά την κακή ρουτίνα.
  • Είναι γνωστό πως οι γεύσεις και οι προτιμήσεις των παιδιών αλλάζουν θεαματικά από μέρα σε μέρα. Αυτό που τώρα μισούν, σε ένα μήνα μπορεί να το αγαπούν. Πειραματιστείτε!!!